• Da er det bare en ting å gjøre. Kjøpe seg potte som overdøver kjedelyden. 😛

    Men har du merket noe til rykkete gange, eller bare at det er lyd fra kjeden?

  • Siden AJ ikke vil svare, så kan jeg gjøre det. 😉

    Har du noen gang prøvd å bruke en slange for å tømme en bøtte med vann? Så lenge du har fått vann gjennom slangen, så stopper det ikke selv om høyeste punkt på slangen er over kanten på bøtten, forutsatt at enden på slangen er lavere nede enn bøtten. 🙂

    Link til hevertprinsippe…[Les mer]

  • Et kurs for alle, uansett nivå

    av Snikkeren

    Mandag 29. juni til onsdag 1. juli i år holdt Senior MC avdeling øst førerutviklingskurs på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana, og jeg var påmeldt. Og jeg må ba […]

    • Som vi har pratet om før, så er dette med avstander grunnen til at jeg enda ikke har vært på ACR. Men etter å ha kjørt 6500 km på 2 måneder med ny sykkelen. Er jeg veldig klar for å hive meg med på dette, eller rudskogen neste sesong.

      Utrolig bra skrevet, du har en skarp penn. Å jeg har stor glede av å lese om dine erfaringer og turer her inne.
      Å jeg har jo som flere vet, prøvd å henge på halen din gjennom store deler av vestlandet. Men har måtte slippe deg. Siden jeg er helt fersk på «traktor» er nok banekjøring gull verdt for slike som oss 🙂

    • Avstanden er ikke avskrekkende nei. Er bare å legge det opp som en tur, så får man i pose og sekk. Både tur og banekjøring. 🙂

  • Jeg har ikke bestilt det til 1290SA’en enda, men jeg tror jeg kommer til å gå for Deluxe pakken. Den braketten som følger med der ser grei ut når man skal finne en plassering på sykkelen.

    Jeg kommer sikkert til å bestille dette i løpet av et 2-3 ukers tid, og da kan jeg legge ut noen bilder av monteringen.

  • Hmm. Jeg er jammen ikke sikker. Jeg bestilte på nett, og det gikk helt fint. Tror det tok ca en uke fra jeg bestilte til den lå i posten.

  • Ja, det er ikke tvil om at 1190R er en knall sykkel, som egner seg bedre i ulendt terreng enn 1290’en. Men for meg var det høyden (på meg/sykkelen, dere får velge) som var ankepunktet.

  • Mine erfaringer med Tutoro Auto system

    av Snikkeren

    Grunnlag
    Jeg monterte Tutoro automatisk kjedesmøringssystem i august 2013. Dette ble montert på Yamaha TDM 900’en jeg hadde. Sykkelen ble solgt juni i å […]

    • Hmm. Jeg er jammen ikke sikker. Jeg bestilte på nett, og det gikk helt fint. Tror det tok ca en uke fra jeg bestilte til den lå i posten.

    • Jeg har ikke bestilt det til 1290SA’en enda, men jeg tror jeg kommer til å gå for Deluxe pakken. Den braketten som følger med der ser grei ut når man skal finne en plassering på sykkelen.

      Jeg kommer sikkert til å bestille dette i løpet av et 2-3 ukers tid, og da kan jeg legge ut noen bilder av monteringen.

    • Siden AJ ikke vil svare, så kan jeg gjøre det. 😉

      Har du noen gang prøvd å bruke en slange for å tømme en bøtte med vann? Så lenge du har fått vann gjennom slangen, så stopper det ikke selv om høyeste punkt på slangen er over kanten på bøtten, forutsatt at enden på slangen er lavere nede enn bøtten. 🙂

      Link til hevertprinsippet på Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Hevert

    • Hver 1000 km sier du? Er ikke det litt ofte? Jeg smører med kjedespray hver 500 til 1000 km avhengig av vær.

      Uansett, nok en god artikkel om dine erfaringer rundt dette systemet.

      At noen er så frekk/ufin at de bruker denne muligheten til å reklamere for sitt eget forum, samt «forlanger» at folk skal melde seg inn der for at vedkommende skal gidde å svare er vel mer et kraftig skudd for egen baug og god reklame for denne siden.

      Stå på snikkeren

      • Ja, slik jeg hadde stilt den inn, så gikk det ca 1000 km før jeg måtte fylle på igjen. Når jeg bruker kjedespray smører jeg ca hver 500 km, og litt oftere hvis jeg kjører i regn. Mulig en sånn beholder holder lengre hvis man er vant til at kjedet ser litt tørrere ut enn hva jeg er komfortabel med. 🙂

    • Det høres ofte ut. Egentlig alt for ofte i mine ører 🙂

      Noe sier meg at du smører kjedet ditt litt for mye. Det er ikke om å gjøre å smøre så mye at driten blir hengende fast, for så å fungere som slipe pasta. Når det er sagt, så er det vel ikke her budsjettet ryker i løpet av en sesong hehe.

      Dette er nok en av de tingene jeg blir å styre elegant unna, hadde oljen vart en 2 – 3 tusen hadde det nok vært langt mere aktuelt.

      • Det er nettopp det som er bra med Tutoro Auto kjedesmøringssystemet. I motsetning til vanlig kjedespray som gjerne er litt klebrig, sånn at veistøv og dritt fester seg til kjedet, så er ikke oljen til Tutoro det. Den holdet kjedet reint for veistøv. At man må fylle på hver 1000 km (slik som jeg hadde stilt det inn) ser jeg ikke på som noe stor heft. Er snakk om at man fyller på ca 40 ml hver 1000 km (beholderen rommer ca 50 ml, men man bør ikke tømme den helt).

    • Nei, det blir vel helt feil å kalle det heft! Det er jo ikke akkurat så en sliter seg ut, eller at det gjør vondt å fylle på olje eller smøre med kjedespray hehe.

      Men det skal bli spennende å se, i forhold til ditt kjede. Om det varer mye lengre enn for meg som kjører med kjedespray. Slike erfaringer er jo greit å ta med seg. Regner med du har dette på plass til du skal skifte kjede og drev neste gang. Å da får vi ta oss en sammenligning om jeg ikke har bukket under for presset selv.

  • @Per Erik Bjurstrøm: Hvordan gikk det med servicen? Fant de ut av det med subbelyden og den rykkete gangen?

  • Takker for tilbakemeldingen. 🙂
    Begge to er fantastisk artige sykler, men jeg holder en knapp på 1290’en.

  • Mine erfaringer med KTM 1190 Adventure R

    Av Snikkeren

    Grunnlag
    Torsdag 30. 04.2015 avtalte jeg med MC-deler AS at jeg kunne komme og prøvekjøre KTM 1190 Adventure R rett etter jobb. De har langåpent på tor […]

    • Takker for tilbakemeldingen. 🙂
      Begge to er fantastisk artige sykler, men jeg holder en knapp på 1290’en.

    • Jeg tror 1290 blir å se veldig bra ut med svart framskjerm. Muligens dette er noe jeg må se litt på i løpet av vinteren.
      Flott omtale. Er litt giret på å prøve denne selv, med tanke på mine 2 meter og hvordan høyden på den føles.
      Jeg ser for meg at 1190 R kommer med samme motor som 1290 SA om noen år, samt cruise controll. Da blir nok dette en sykkel det kan være verdt å kikke mye nærmere på. Spesielt nå som gruskjøring blir mer og mer spennende.

    • Ja, det er ikke tvil om at 1190R er en knall sykkel, som egner seg bedre i ulendt terreng enn 1290’en. Men for meg var det høyden (på meg/sykkelen, dere får velge) som var ankepunktet.

  • Da er det noe som ikke er som det skal være. Har du hatt av hjulet og sjekket rykkutjevnerene? Samt sjekket at det ikke er noen stive ledd i kjedet?

    Ta deg en tur til forhandler, for det skal ikke være sånn. 🙂

  • Vi må helt klart få til en sammenligning av pottene. Jeg kan ta med dB-killeren, så får vi fort svar på hvilken potte som lager mest lyd.

    Bra artikkel, Thomas. 🙂

  • Jeg lå på 0,49 liter på milen da jeg kjørte oppover mot ACR, men da kjørte jeg kun pent og pyntelig. Lå for det meste i 6. gir.

    Men til vanlig ligger jeg mellom 0,55 og 0,6, alt etter hvor hardt jeg kjører.

    Det som imponerer meg er at selv ved ekstrem hard kjøring på bane, så bruker den ikke mer enn 0,95 på milen. Med så stor tank som de…[Les mer]

  • Jeg synes ikke den er særlig rykkete. Så lenge jeg holder meg fra 2500 rpm og oppover, så drar den fint hele veien. TDM’en jeg hadde var litt annerledes. Der rykket og nappet det litt dersom jeg lå under 3000 rpm.
    Jeg har heller ikke noe ulyd fra kjedet.

    Nå vet jeg ikke hvilke erfaring du har med sykler med V-twin motor, men det er en litt…[Les mer]

  • Kjører man fint på langtur klarer man et gennomsnittsforbruk på 0.49 l/mil. Da har man en teoretisk rekkevidde på 61 mil. Men jeg fyller stort sett ved ca 50 mil, da jeg ikke alltid kjører like økonomisk hvis vi kan kalle det det. 🙂

  • Hei.
    Nå husker jeg ikke på stående fot hvilket turtall jeg har når jeg ligger i 100 km/t i 6. gir. Men det er såpass lavt at jeg vanligvis ligger i 5.
    6. gir blir først lagt inn rundt 110-115 km/t.

    Jeg har ikke montert noe automatisk kjedesmørningssystem på den enda, men kommer til å montere Tutoro Automatic Chainoiler ( http://w…[Les mer]

  • Mine erfaringer med KTM 1290 Super Adventure 2015

    av Snikkeren

    Grunnlag
    Jeg har tilbakelagt litt over 8000 km på KTM 1290 Super Adventure’en siden 17.06.2015 til i dag, 21.09.2015. Allerede etter 1 uke, […]

    • Hei.
      Nå husker jeg ikke på stående fot hvilket turtall jeg har når jeg ligger i 100 km/t i 6. gir. Men det er såpass lavt at jeg vanligvis ligger i 5.
      6. gir blir først lagt inn rundt 110-115 km/t.

      Jeg har ikke montert noe automatisk kjedesmørningssystem på den enda, men kommer til å montere Tutoro Automatic Chainoiler ( http://www.tutorochainoiler.com/ ). Dette hadde jeg på TDM’en min, og det funker upåklagelig. Det er et reint mekanisk system, så man trenger ikke koble det til hverken vakuum eller elektronikken på sykkelen. Les om det på nettsiden deres.

    • Kjører man fint på langtur klarer man et gennomsnittsforbruk på 0.49 l/mil. Da har man en teoretisk rekkevidde på 61 mil. Men jeg fyller stort sett ved ca 50 mil, da jeg ikke alltid kjører like økonomisk hvis vi kan kalle det det. 🙂

    • Jeg har samme sykkelen, å mitt forbruk ligger på rundt 0.57l på milen.

      Jeg har prøvd å kjøre på langtur å omtrent ikke dra på gassen mer enn nødvendig, å lagt mest mulig i 5 gir. Jeg har på det beste klart 0.52l på mila. Men med normal kjøring, samt litt inspirert kjøring får jeg den ikke under 0.55l på mila.

      • Jeg lå på 0,49 liter på milen da jeg kjørte oppover mot ACR, men da kjørte jeg kun pent og pyntelig. Lå for det meste i 6. gir.

        Men til vanlig ligger jeg mellom 0,55 og 0,6, alt etter hvor hardt jeg kjører.

        Det som imponerer meg er at selv ved ekstrem hard kjøring på bane, så bruker den ikke mer enn 0,95 på milen. Med så stor tank som det er på den, så trengte jeg kun å fylle hver kveld, mens de andre måtte fylle minst en gang i løpet av dagen. 🙂

    • Jeg tror ikke dette kommer av selve kjedet. Jeg tror nok mer at dette kommer av V-twin og drevingen. De fleste anbefaler faktisk å dreve om sykkelen, da den har litt ugunstig dreving pga miljøkrevene fra fabrikk.

      Som tidligere Ducati kjører, kjenner jeg veldig igjen den litt nøkkete følelsen på lavt turtall. Men dette er for meg normalt på v.twin.

      Hva er denne malende lyden du prater om? Kan du forklare det bedre? Er det mulig at det ligger gammel drit på den sleden som kjedet vandrer i?

      Å til deg Snikkern, Dette var fantastisk å lese. Jeg deler mye de samme erfaringene dine.

    • Jeg synes ikke den er særlig rykkete. Så lenge jeg holder meg fra 2500 rpm og oppover, så drar den fint hele veien. TDM’en jeg hadde var litt annerledes. Der rykket og nappet det litt dersom jeg lå under 3000 rpm.
      Jeg har heller ikke noe ulyd fra kjedet.

      Nå vet jeg ikke hvilke erfaring du har med sykler med V-twin motor, men det er en litt råere gange på de, og de er ikke så glad i lavt turtall som rekkefirere er.

    • Da er det noe som ikke er som det skal være. Har du hatt av hjulet og sjekket rykkutjevnerene? Samt sjekket at det ikke er noen stive ledd i kjedet?

      Ta deg en tur til forhandler, for det skal ikke være sånn. 🙂

    • @Per Erik Bjurstrøm: Hvordan gikk det med servicen? Fant de ut av det med subbelyden og den rykkete gangen?

    • Da er det bare en ting å gjøre. Kjøpe seg potte som overdøver kjedelyden. 😛

      Men har du merket noe til rykkete gange, eller bare at det er lyd fra kjeden?

    • Neste gang du er ute på sykkelen, prøv å skru av traction, abs osv… Men vær forsiktig å ta det rolig i begynnelsen.

      Jeg leste om dette på advrider forumet, bare for å kjenne hva som faktisk bor i denne biken, og hvor ofte alle hjelpemidlene er inne å hjelper deg. Det er helt hinsides hvor rå denne sykkelen er

  • Aursjøveien må vi jo få til å kjøre.
    Gleder meg til å lese bidraget ditt. 🙂

  • I dag (01.08.2015) var det tur med LordShaft som sto på planen. Avtalte å slenge meg med i går kveld. Så jeg får vel komme med et lite turreferat i bloggen min, før han kommer og topper hele driten i bloggen sin. […]

  • Last inn flere