Arai Tour-X 4 – Mine erfaringer
I begynnelsen av denne sesongen kjøpte jeg meg en Arai Tour-X 4 hos MC-Deler AS på Vartdal. Jeg har de seinere årene kjørt med Shoei Neotec, og har stort sett vært fornøyd med denne. Men det er et par småting som jeg ikke har vært helt fornøyd med til mitt bruk. Nå har jeg fått testet Arai Tour-X 4 i noen mnd, og dommen er klar.
Førsteinntrykk av Arai Tour-X 4
Til venstre kan dere se en YouTube-film av mine førsteinntrykk.
Det aller første jeg la merke til med Arai Tour-X 4 var hvor stort synsfeltet er. Det er 180 grader uten noe som hindrer synet. Det eneste jeg ser av hjelmen er litt av breimen, og toppen av hakepartiet. Dette gjør at det også slipper inn mye lys i hjelmen. Det er ikke noe problem, da man kan tilte hodet litt ned, så skygger breimen for solen.
Men jeg vil anbefale et sotet visir til den, da det likevel kan bli litt lyst til tider. Jeg valgte å gå for Light Smoke, for at det ikke skulle bli alt for mørkt når jeg kjører inn i tunneller.
I forhold til Shoei Neotec’en er det vesentlig bedre lufting i Arai Tour-X 4.
Jeg la også merke til en liten vibrasjon fra breimen på den første turen, men litt justering av vindskjermen på KTM’en fikset dette.
God lufting
Som jeg såvidt nevnte YouTube-videoen om førsteinntrykkene mine, så er det god lufting i hjelmen. Det er ventil midt på hakepartiet, samt en ventil på hver side av det igjen. Disse kan åpnes og lukkes individuelt. Det er også to ventiler på toppen av hjelmen som slipper inn luft, samt 4 ventiler bak som drar ut luften igjen. 2 av disse kan åpnes/lukkes.
Det som er litt spesielt, er at det i tillegg til disse ventilene, også er ventiler i selve visiret på Arai Tour-X 4. Og de har jeg faktisk brukt en god del mer enn jeg hadde trodd jeg skulle.
Men, når det drar seg skikkelig til i terrenget, er det godt å åpne visiret for å få skikkelig med luft inn i hjelmen. Da blir det for tungt å puste med visiret nede.
Bruke briller i Arai Tour-X 4
Som dere har sett på bildet i toppen, og til venstre her, så er det mulig å bruke MC-briller i hjelmen. Dette ser jeg nesten på som et must i en slik type hjelm. Det er greit å ha med seg briller når man vet at man skal kjøre i en del krevende terreng.
Det man imidletid skal være oppmerksom på, er at det ikke er alle MC-briller det er plass til i Arai Tour-X4. De brillene dere ser på bildet, er forholdsvis små, og er egentlig ikke beregnet for MC. Det er rett og slett skibriller jeg hadde liggende, tilfeldigvis i riktig farge.
Jeg kjøpte meg noen billige MC-Briller fra Biltema, men de var alt for store. Så da har jeg bare fortsatt å bruke skibrillene.
Mye lys, greit å dempe det litt
Jeg har brukt mye solbriller denne sesongen. Ikke nødvendigvis fordi jeg får solen i øynene, for det er ikke noe problem med Arai Tour-X 4. Med så stort synsfelt, så slipper det inn en del lys i hjelmen, og da kan det være en ide å dempe det litt. Å bruke solbriller har fungert greit, men det er jo ikke helt optimalt. Det blir mye ekstra styr å ta av og på hjelmen av det.
I videoen til høyre kan dere se hvordan hjelmen ser ut med klart visir, og så med Light Smoke visiret.
Light Smoke visiret demper lyset såpass at øynene ikke blir slitne av for mye lys. I de mørkeste tunnellene (de uten lys), kan det bli litt vel mørkt, så da må jeg vippe opp visiret. Men i de fleste tunnellene går det helt fint å se med visiret nede.
Velfungerende Pinlock
De av dere som har lest omtalen om Shoei Neotec, husker kanskje at jeg nevnte at Pinlock‘en ikke fungerte skikkelig på den. Det er ikke tilfelle på Arai Tour-X 4. Jeg har enda ikke opplevd at visiret dugger innforbi Pinlock’en. Og jeg har kjørt i heftig regnvær, og lave temperaturer med denne hjelmen.
Fordeler/ulemper med nebb/breim/skygge
Jeg var litt bekymret for at det var flere ulemper enn fordeler med skygge/breim på hjelmen. Jeg var redd for at det skulle bli en del turbulens fra den, og at den skulle fange mye vind når jeg snudde på hodet i større fart. Dette viste seg å være ubegrunnet.
Den første turen med hjelmen merket jeg ørlite turbulens, noe jeg ikke gjorde med Shoei Neotec’en. Dette var først når hastigheten oversteg den høyeste tillatte hastigheten i Norge. Men det skulle ikke mer til enn litt justering av vindskjermen, så var det ikke noe problem lengre.
Om man får turbulens i hjelmen kommer an på mange faktorer. Alt i fra høyde på fører, hvilke sykkel man kjører, til hvilke vindskjerm og vinkelen på denne. Det er altså helt umulig å si om andre vil oppleve turbulens eller ikke.
Jeg har også fått testet Arai Tour-X 4 på en 1290 Super Duke R. Når det går friskt unna, så kan jeg fint snu på hodet, uten at nebbet fanger vinden. Og det er ikke antydning til turbulens fra nebbet selv i høye hastigheter. Det jeg merket, var at når hastigheten nærmet seg 200+ (selvfølgelig på autobahn), ble det litt løft i hjelmen.
Det er også mulig å kjøre uten skyggen på hjelmen. Det har jeg dog ikke testet, da jeg rett og slett ikke har hatt behov for det. Dessuten ser den jo mye tøffere ut med nebbet på.
Konklusjon
Alt i alt er jeg meget fornøyd med Arai Tour-X 4. Den er meget behagelig til mitt hode, og støyer ikke noe mer enn andre premium hjelmer. Jeg kjører dog alltid med ørepropper. Skyggen/nebbet fungerer ypperlig til å skygge for solen. Jeg har faktisk ikke brukt Shoei Neotec’en siden jeg kjøpte Tour-X 4’en.
Luftingen er noe av det beste jeg har vært borti, og hvis man vil ha full lufting, kan man bruke MC-briller i hjelmen. Dette uten å ta av visiret.
Jeg vil gi den 5 av 6 stjerner. Grunnen til at jeg ikke gir den full pott, er mangelen på innvendig solvisir, samt at det blir litt løft i den i virkelig store hastigheter.