Honda CRF250L 2017

Sykkel nr. 2, Honda CRF250L

I dag hoppet jeg i det, og bestilte meg en Honda CRF250L 2017 modell. Jeg har lenge gått og tenkt på å skaffe meg en sykkel nr. 2 til litt røffere bruk. Det å ha 2 sykler åpner jo også opp for at jeg kan ta med fruen på tur. Da kan vi øvekjøre sammen. Hun på CRF250L’en, og jeg på 1290 SA’en.

Hvorfor sykkel nr. 2?

CRF250L 2017

Bilde hentet fra www.kelloxmc.no

Jeg har i den seinere tid fått øynene mer og mer opp for offroadkjøring, og har til og med dratt den store tunge KTM 1290 Super Adventure’en min med meg ut i terrenget. Ja, er man like god som Chris Birch, så er det utrolig hva en 1290 klarer. Men, nå har det seg sånn at det er svært få som er så gode.

I hele vinter har jeg derfor fulgt med på Finn.no, og sett masse reviews av forskjellige sykler på YouTube. No var det på tide med noe lettere.

Mange alternativer

Det er ikke mangel på alternativer hvis man er ute etter en type 250-350 crosser. KTM EXC, KTM 350 Freeride, Beta 350, Beta Xtrainer, osv… Men alle disse alternativene krever en del vedlikehold, med oljeskift etter x-antall (ofte 10) timer, samt total rebuild av motoren etter enda x-antall timer.

Jeg ville ha en sykkel som har lange serviceintervaller, og lave driftskostnader. Da har vi egentlig bare 3 alternativer. Kawasaki KLX 250, Yamaha WR250R, og den jeg gikk for, Honda CRF250L.

CRF250L 2017

Bilde hentet fra www.kelloxmc.no

Av disse 3, så er nok den hvasseste av de Yamaha’en. Den har generelt bedre komponenter, og litt mer hester i motoren. Men den er også fort 15-18k dyrere enn Kawa og Honda’en.

Hvorfor valgte jeg Honda CRF250L?

CRF250L 2017

Bilde hentet fra www.kelloxmc.no

Jeg er bare 175 cm høy, og var ute etter en sykkel jeg ikke har problemer med å nå ned i bakken på. Yamaha WR250R kunne gått, da jeg når nedi med tuppene på hver side av den, men den var litt utenfor mitt budsjett i denne omgangen.

Av KTM’ene, så er det vel bare Freeride jeg når nedi på begge sider av. Jeg har ikke testet hvordan jeg når ned på Beta, men jeg tror det bare ville vært Xtrainer som hadde vært aktuell med tanke på høyden der. Men så var det det med budsjett, og i tillegg vedlikeholdskostnader da….

Da satt jeg igjen med to alternativer. Kawasaki KLX250, eller Honda CRF250L. Jeg har egentlig ikke noe god forklaring på hvorfor jeg valgte Honda, men jeg satt egentlig med en følelse av at den rett og slett er en mer moderne sykkel enn Kawasaki’en.

I år kom Honda CRF250L i en oppdatert utgave med design hentet fra CRF450. Den kom også med ABS bremser (som kan slåes av), samt 2 ekstra hester og litt mer dreiemoment. En liten detalj som jeg la merke til på Rally-versjonen av denne, er at girpedalen er fjærbelastet. Ut i fra bildene, så ser det også ut som den er det på denne. Det vil forhåpentligvis si at det skal litt mer til for at girpedalen skal knekke under en velt.

CRF250L 2017

Bilde hentet fra www.kelloxmc.no

Men hva med vekt?

CRF250L 2017

Bilde hentet fra www.kelloxmc.no

Honda CRF250L har en kjøreklar vekt på 146 kg. Hvis man sammenligner det med de mer reinspikka offroadmaskinene som KTM, Beta, osv, så er det jo noen kg mer enn disse.

Men, jeg er jo vant til KTM 1290 Super Adventure’en, som veier 250 kg. Det vil si at Honda’en veier over 100 kg mindre enn denne, så for meg virker jo CRF250L’en utrolig lett.

Jeg kommer også til å bruke den til transportetapper, og også en langtur i ny og ne, så kjørekomfort betyr også en del for meg. Da tror jeg de reinspikka offroadmaskinene faller gjennom.

Må vente og se

Jeg må dessverre vente en stund før jeg får prøvd den, da de ikke hadde den inne hos forhandleren min. Jeg fikk antydet slutten av april, men jeg håper jo selvfølgelig den kommer før det.

Det skal bli spennende å se hva jeg faktisk synes om den når jeg får kjørt den litt. Så følg med på siden her for oppdateringer. Meld deg gjerne på nyhetsbrev, så får du e-post når det kommer nye artikler.

Har du en sykkel nr. 2, eller har du lyst på en sykkel til? Sleng inn en kommentar i kommentarfeltet under.

Kommentarer

Kommentarer